RÓŻNE ODCIENIE JEDNEGO CIENIA

Cień, zwykle podczas tworzenia ilustracji komiksowych, często traktowany jest tylko jako mały dodatek, który urozmaici pracę. Należy pamiętać o najważniejszym zastosowaniu światła i cienia - określenie bryły i dokładnego kształtu obiektu. Oczywiście główną rolę w zarysowywaniu kształtu odgrywa kontur, ale złe rozjaśnienie lub przyciemnienie obiektu może popsuć nasze plany. Przed nałożeniem cienia warto dokładnie przemyśleć, które elementy chcemy uwydatnić, a które schować lub zmniejszyć.  Podczas nakładania cienia na twarz niezamierzone niedociągnięcia i błędy mogą ją całkowicie zmienić i zdeformować.
Przygotowałem kilka przykładów, które świetnie ilustrują problem.



Technika, którą stosuję przy cieniowaniu postaci to cel-shading, czyli ostry cień bez przejść tonalnych i rozmazywania. Cel-shading świetnie sprawdza się przy ostrych kątach i mocnych wgnieceniach, ale bywa problematyczny przy gładkich powierzchniach.

W powyższych przykładach postarałem się zwizualizować duże znaczenie cienia na twarzy postaci. W pierwszym przykładzie udało mi się wydłużyć i zwęzić twarz. Wyrównałem brodę i miejsca przy nosie i policzkach do tej samej płaszczyzny. Na drugiej ilustracji można dostrzec wyostrzone policzki, spiczasty nos oraz głęboko osadzone oczy. Na trzecim obrazku twarz jest szersza, policzki i nos obfite, a oczy wyłupiaste.

Tak skrajne zmiany możemy uzyskać eksperymentując jedynie z cieniowaniem, więc nawołuje do tego, żeby przykładać równie dużą uwagę do tego jak do samego rysowania kontur.


Brak komentarzy: