PORTRET KOBIETY TEORETYCZNIE IDEALNEJ

Często przy projektowaniu postaci, rysunku, rzeźbie czy zwykłym retuszu zdjęcia mamy wątpliwości co do proporcji i rozmiarów poszczególnych części ciała. Wielu artystów i naukowców próbowało ustalić i spisać pewne zależności i reguły, którymi rządzi się ludzkie ciało, więc postanowiłem wybrać te najbardziej sensowne i logiczne i stworzyć na ich podstawie portret kobiety.
Dlaczego akurat kobiety? Bo tak.
W sporządzeniu tej pracy pomogły mi ogólnie przyjęte kanony piękna oraz twierdzenia kilku wybitnych umysłów takich jak Leonardo Fibonacci,  prof. Patrick Malluci i Leonardo Da Vinci z pomocą Marcusa Vitruviusa Pollio.



Wszystkie zebrane informacje podzieliłem na 3 części:
- twarz i głowa,
- ogólne proporcje ciała,
- biust i figura.


TWARZ I GŁOWA

Złoty Podział, czyli dzielenie odcinka na dwie części według liczby Fi, nie tylko jest spotykany często w naturze, ale także typografii, zasadach kompozycji i ogólnie przyjętym projektowaniu graficznym. Na podstawie Złotego Podziału stworzono maskę twarzy człowieka, rzekomo określającą idealne proporcję.

źródło: www.beautyanalysis.com


Leonardo da Vinci, geniusz z epoki renesansu, po licznych obserwacjach rozpisał ludzką twarz na czynniki pierwsze tworząc jednocześnie "Zasady Leonarda", które opisują kilka zależności prawidłowego wyglądu twarzy człowieka.

1. Długość oczu powinna być taka sama, jak długość obszaru między nimi i szerokość nosa.
2. Długość ust powinna być jednakowa z odstępem między tęczówkami oczu. 
3. Górna część uszu powinna być na tej samej linii co dolna część brwi. 
4. Dolna część uszu powinna być na tej samej linii co czubek nosa. 
5. Oczy powinny znajdować się równo pośrodku wysokości głowy.

Ewentualne sprzeczności między proporcjami wynikającymi z maski Złotego Podziału, a twierdzeń Leonarda Da Vinci rozwiązałem prostym kompromisem.

OGÓLNE PROPORCJE CIAŁA

Człowiek witruwiański, upowszechniony również przez Leonardo da Vinci, stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych obrazów na świecie. Rysunek nie tylko pokazuje kilka zasad proporcji, ale przede wszystkich udowadnia foremność ludzkiego ciała wpisując go jednocześnie w kwadrat i okrąg.

źródło: www.wikipedia.org


Wszystkie zasady proporcji wynikające z Człowieka witruwiańskiego potwierdziła figurka drewnianego modela, którego odrysowałem i nałożyłem na postać.

BIUST I FIGURA

Wielkim kanonem kobiecej sylwetki jest tajemniczy ciąg liczb "90/60/90". Oznaczają one oczywiście objętość biustu, talii i bioder w centymetrach. Problem polega na tym, że ciężko odwzorować te wartości na dwuwymiarowej, sporządzonej przeze mnie sylwetce, w której główna rolę odgrywa szerokość, nie obwód. W tym celu odrysowałem kilka talii zbliżonych wymiarami do "90/60/90" na nieobrobionych zdjęciach zaprzyjaźnionej agencji modelek, nałożyłem wszystkie szkice na siebie i uzyskałem dwuwymiarową wizualizację idealnych objętości.

Do tego wszystkiego brakowało jeszcze wisienki na torcie, a właściwie dwóch - wiernego opisu wzorowego biustu. Te informacje znalazłem dzięki badaniom prof. Patricka Malluci. Ten słynny chirurg plastyczny twierdzi, że brodawka powinna być skierowana w górę na 20 stopni, a stosunek pomiędzy częścią pod brodawką a nad powinien wynosić 55%/45%.
Preferowana wielkość biustu jest jednak sprawą gustu, więc przeszukałem liczne fora, wyniki badań i artykuły, żeby dowiedzieć się, że to miseczka C ma najwięcej zwolenników. Do odwzorowania tej wielkości potrzebowałem oczywiście licznych referencji w formie zdjęć, dzięki którym pogłębiłem swoją wiedzę i nacieszyłem oczy.

Być może mogłem bardziej skupić się na innych częściach ciała, takich jak dłonie, ramiona lub nogi, ale wydaje mi się, że te aspekty są już dokładnie opisane w każdym poradniku dotyczącym proporcji, a szukanie informacji na temat nich nie zapewniłoby mi tyle przyjemności.






Jakie jest moje zdanie na temat tych wszystkich reguł? Według mnie można starać się rysować postać o idealnych wymiarach, która nie zna wad i nie posiada żadnych niedoskonałości, ale czy nie stworzymy wtedy postaci bardzo szablonowej i pozbawionej charakteru? Wszelkie odstępstwa od wyżej wymienionych zasad nadadzą naszemu bohaterowi niepowtarzalnych cech, które sprawią, że będzie bardziej unikatowy i niepowtarzalny.
Nie chciałbym żyć w świecie, w którym każdy ma twarz wymierzoną według Złotego Podziału, wszystkie ciała mają jednakowe, wzorowe proporcje, a piersi każdej kobiety zamykają się w idealnym okręgu.

No.. może te piersi bym jakoś zniósł.


źródła:
www.wikipedia.org
www.goldennumber.net
www.beautyanalysis.com
www.dailymail.co.uk/health/article-2049197/Plastic-surgeon-finds-ideal-breast-shape--examining-Page-3-girls.html
www.en.benessere.com/beauty_and_makeup/makeup/Leonardo_rules.htm

Komentarze

Anonimowy pisze…
Proszę o ponowne przesłania rysunku w wysokiej rozdzielczości. Pozdrawiam
Unknown pisze…
Wygląda na 12-13 lat. Takie może i są najpiękniejsze ale grożą prokuraturą.

Popularne posty z tego bloga

POLSKI REBRANDING

POLSKI REBRANDING